Waarom Je Facebook Advertenties Niet Werken

Facebook advertenties zijn erg krachtig, maar het is geen magie. Veel mensen die op Facebook adverteren hebben de onrealistische verwachting dat hun advertentie altijd moet – of zou moeten – werken, of dat het makkelijk zou zijn.

Ondanks dat Facebook ons alle tools aanlevert om succesvolle campagnes mee te draaien, zijn er een aantal redenen waarom een advertentie niet werkt.

Maar eerst even dit, er zijn drie kritieke problemen waar zelfs de beste Facebook advertenties niet tegenop kunnen:

1. Je product is niet goed:  Als een product hebt waarvan het concept niet klopt en wat niemand wil hebben, zal Facebook ads je echt niet gaan helpen.

2. Je merk (logo, reputatie,naam) is niet goed: Je kan een geweldig product hebben, maar zelfs dan kan het nog totaal genegeerd worden als je merk niet goed is. Je zal moeten investeren in een logo en branding en je boodschap moet duidelijk zijn.

Als je advertenties een slordig en onprofessioneel merk laten zien, waarom zou iemand zich dan daarmee willen identificeren?

3. Je website is niet goed: Je hebt een goed product, je merk is duidelijk en heeft uitstraling, maar je stuurt mensen naar een verschrikkelijk slecht gemaakte website om je informatie te lezen, emails achter te laten of een product of dienst af te nemen. Dit is een kritiek punt waardoor je resultaten echt zullen uitblijven, of minimaal zullen zijn.

Slechte websites zijn ook die welke er een jaar over doen om te laden, niet mobile responsive zijn of een hel zijn om doorheen te navigeren.

Dit zijn 3 kritieke punten die Facebook ads niet voor je kunnen oplossen. Maar laten we ervan uitgaan dat je deze problemen niet hebt, dan zijn er nog 10 andere redenen waarom je nog steeds niet succesvol bent met Facebook ads.

DOWNLOAD MIJN GRATIS EBOOK: 8 STRATEGIEËN VOOR WINSTGEVENDE FACEBOOK ADVERTENTIES

1. Je bereikt de verkeerde mensen: Dit is iets waar de meeste mensen moeite mee hebben. Ze focussen zich alleen op interesses, en interesses zijn vaak minder nauwkeurig dan we zouden willen.

2. Je bereikt de juiste mensen maar op het verkeerde moment: Misschien is je targeting best goed, en misschien is je interesse targeting zelfs erg sterk. Maar misschien bereik je deze groep mensen wel op het verkeerde moment.

Kijk, targeten op interesses is meestal iets wat je doet aan de bovenkant van je funnel, in plaats van om direct een product aan te promoten. Mensen targeten die je website bezocht hebben is weer goed om een emaillijst mee te bouwen. En de mensen targeten die zich op je emaillijst hebben ingeschreven zou weer goed zijn om een product aan te promoten.

De juiste targeting doelgroep voor het juiste moment in de funnel is dus erg belangrijk.

3. Je bereikt de juiste mensen maar met een verkeerde boodschap: Dit is gewoon een kwestie van slechte copywriting. Je bent te opdringerig als je publiek er niet op reageert. Of je copy is niet professioneel genoeg wat ook naar slechte resultaten leidt.

4. Je budget is te laag of te hoog: Deze gaat beide kanten op. Je kan een budget hebben welke te hoog is voor de grootte van je publiek. Bijvoorbeeld, je kunt geen €100 per dag spenderen aan een publiek wat maar 5000 mensen groot is. Des te groter je budget is voor een klein publiek, des te eerder zal je advertentie uitgeput zijn voor dat publiek.

Start sowieso altijd met een laag budget totdat je een samenstelling van je campagne hebt gevonden die werkt.

Aan de andere kant zijn er adverteerders die niet bereid zijn om hun budget te verhogen om goede resultaten te behalen. Als je bijvoorbeeld een product van €100 verkoopt, dan moet je niet verwachten dat je met een budget van €5 per dag die volumes gaat halen waarmee je super veel verkopen zal behalen.

Facebook heeft volume nodig om te kunnen optimaliseren voor een conversie. Dus als je Facebook vraagt om voor een conversie te optimaliseren en je krijgt alleen 1 conversie per dag door het lage budget, dan krijgt Facebook niet echt de kans om genoeg conversies te genereren om mee te optimaliseren.

5. Je bod is te laag of te hoog: Standaard zal Facebook automatisch bieden. Ze bieden wat er nodig is om het beste publiek voor de laagste prijs naar jouw advertentie te sturen.

Maar toch zijn er adverteerders die dit niet vertrouwen en hiermee zelf gaan spelen.

Het is natuurlijk niet zo dat je geen succes kunt behalen met manueel bieden, maar je moet dit alleen doen als je heel goed weet waar je mee bezig bent. Een te laag bod leidt vaak tot weinig volume en lage kwaliteit bezoekers. Een te hoog bod leidt vaak naar dat je meer geld spendeert dan wat nodig was.

6. Je optimaliseert voor de verkeerde actie: Zolang er een goed volume aan conversies op je pixel staat, moet je altijd voor conversies optimaliseren als je conversies wilt. Je moet voor verkeer naar je website optimaliseren als je dat zoekt en je moet op betrokkenheid optimaliseren als je dat wilt hebben.

Dit lijkt heel vanzelfsprekend maar adverteerders willen hier nog wel eens mee experimenteren wanneer dit niet zou moeten.

7. Je gebruikt het verkeerde advertentietype voor jouw doelen: Ik hoor regelmatig dat adverteerders teleurgesteld zijn in het resultaat wanneer ze een video advertentie gebruiken, wat misschien een goede video is,  en geen conversies oplevert. Nou dat komt door het type advertentie wat je gekozen hebt!

Gebruik een video als je eerste doel is om views op je video te krijgen. Gebruik een advertentie met een link (met foto) als je verkeer naar je website wilt sturen of conversies wilt.

8. Je test niet genoeg: Je hebt een advertentie campagne gemaakt, met 1 ad set en 1 advertentie en deze was niet succesvol. Misschien heb je dit 2 of 3 keer geprobeerd en lukte het nog steeds niet.

GEEF NOOIT OP! Blijf proberen en blijf verschillende dingen testen, maar blijf vooral niet hetzelfde doen. Ga lekker experimenteren!

9. Je analyseert de data niet: Als je geen Facebook pixel gebruikt ben je eigenlijk zo goed als verloren. Je weet niet hoeveel conversies je hebt behaald (nee, Google Analytics is echt niet genoeg) en daardoor kun je ook niet optimaliseren op conversies.

10. Je focust je op de verkeerde statistieken: Ik krijg vaak de vraag over wat een goede CPC, CTR of CPM is. Om heel kort te zijn, deze getallen zeggen eigenlijk helemaal niets.

Natuurlijk hou je deze statistieken wel in de gaten maar waar het eigenlijk allemaal om draait zijn je kosten per conversie. Niet de CPC of de CTR.

Focus je op de kosten per conversie! Dit kan zijn een inschrijving op je emaillijst, een webinar aanmelding, een verkoop of een nieuwe klant. Wat jij maar als conversie ziet.

Je CPM kan erg hoog zijn met een lage CTR en een hoge CPC en nog steeds kan je een goede “Kosten Per Conversie” hebben.

 

OK, dus dit zijn 10 redenen waarom je advertentie niet zou kunnen werken. Kijk of je deze punten ook altijd in de gaten houdt als je een campagne opzet…en zo niet, dan doe je het nu wel hoop ik.

Wil jij nou meer hulp om Facebook ads in te zetten voor jouw bedrijf? Elke week maak ik wat tijd vrij om met serieuze ondernemers te kunnen praten over hoe we Facebook ads het beste kunnen inzetten voor hun bedrijf.

Wil jij dit ook? Maak dan hier een afspraak met mij<<==

Op jouw succes!

Dennis

Reacties

reacties