Waarom de Facebook Pixel Zo Belangrijk Is

Ik spreek nog steeds dagelijks ondernemers en marketeers die niet, of niet optimaal, de Facebook pixel gebruiken voor hun Facebook Marketing. De redenen hiervoor lopen uiteen van niet weten dat deze bestaat tot er geen verstand van hebben hoe deze te gebruiken of waar deze te vinden is.

Ik krijg zelfs de vraag of deze wel nodig is.

Hij is zeker nodig! Voor elke reden die jij je maar kunt bedenken.

Zonder de Facebook pixel belemmer jij jezelf om gebruik te maken van de meest populaire targeting opties. Je kunt geen conversies meten (want hoe ga je dit doen zonder de pixel?) en je kunt ook niet optimaliseren voor conversies. Alle belangrijke dingen waarmee je jouw campagnes succesvol kunt maken, kun je niet doen zonder de Facebook pixel.

Je weet wel….alle leuke dingen die naar meetbare resultaten leiden.

Als je nog niet bekend bent met de Facebook pixel, het is een stukje code welke uniek is voor jouw Facebook advertentie account, en welke je plaatst tussen de HEAD tags van elke pagina van je website.

De code ziet er als volgt uit…

 

 

 

 

 

 

 

 

Als deze eenmaal aanwezig is, gebeuren er magische dingen, wanneer deze er niet is GEEN MAGIE.

Dit zijn een aantal dingen die je kunt doen door de Facebook pixel:

1. Custom Audiences

Door gebruik te maken van de Facebook pixel kun je dus aan Facebook vragen om custom audiences voor je te maken waaraan je dus weer een advertentie kunt tonen. Wat voor soort custom audiences kun je dan bijvoorbeeld laten maken?

 

 

 

 

 

 

 

 

  • van al je website bezoekers van de afgelopen 30 tot 180 dagen
  • van bezoekers die op een bepaalde pagina op je website zijn geweest, bijvoorbeeld van een bepaald product.
  • van bezoekers die een bepaalde pagina hebben bezocht, maar specifieke pagina’s niet hebben bezocht
  • van bezoekers die al een bepaalde tijd NIET op je website zijn geweest
  • van bezoekers die een bepaalde tijd hebben doorgebracht op je website
  • en nog veel meer…

Op deze manier kun je heel specifiek mensen targeten die aan een bepaald bezoekersprofiel voldoen, zodat je de advertentie alleen aan de meest geschikte doelgroep kunt laten zien.

Bijvoorbeeld: Als jij bijvoorbeeld een specifiek product wilt promoten, dan kun je een advertentie laten aan zien aan de mensen die de afgelopen 90 dagen op de pagina zijn geweest waar ze dat product bekeken hebben. Niet iedereen die op die pagina is geweest heeft ook daadwerkelijk het product gekocht en op deze manier kun je ze er weer aan herinneren en alsnog tot aankoop over te gaan.

Dit is slechts een klein aantal voorbeelden van wat voor custom audiences je kunt maken, maar de mogelijkheden zijn gigantisch.

2. Custom Conversions

Omdat je de Facebook pixel op je website hebt geïnstalleerd, weet Facebook exact wanneer iemand een bepaalde pagina heeft bezocht. Met deze informatie uit de pixel, en door een custom conversion aan te maken, kun je bijvoorbeeld gaan meten wanneer er een product verkocht is of wanneer iemand zich ingeschreven heeft. Je geeft dan bij je custom conversion aan welke pagina er gemeten moet worden zodra er een bezoeker op geweest is en dan kun je precies te weten komen welke campagne dit resultaat heeft opgeleverd.

 

 

 

 

 

 

 

De custom conversion heeft geen extra code nodig en kun je zo aanmaken via de ads manager.

3. Conversion Tracking

Nu je de Facebook pixel hebt geïnstalleerd en je ook een custom conversion hebt aangemaakt, kan Facebook je precies laten weten wanneer er zo’n convrsie is geweest zodra een bezoeker op de aangegeven pagina terecht is gekomen.

Je moet wel eerst aan Facebook laten weten dat je conversies wil tracken door dit aan te geven wanneer je de advertentie gaat opmaken.

 

 

 

 

 

 

Om deze conversies in je rapporten weer te geven, moet je wel eerst je kolommen aanpassen zodat je deze conversie ook in je statistieken ziet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En dan moet je de custom conversion selecteren uit de lijst en toevoegen aan je kolommen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En opeens krijg je dan een beter overzicht van de resultaten van je campagnes…

 

 

4. Conversie Optimalisatie

Als je geen custom conversion aan hebt gemaakt, dan kun je jouw campagnes ook niet optimaliseren voor conversies.

Als je bij het maken van een nieuwe campagne kiest voor de optie Conversies, ben je verplicht om dan een soort conversie te kiezen waarvoor Facebook gaat optimaliseren. Als jij geen custom conversion hebt aangemaakt dan kun je de campagne alleen voor een standaard conversie, zoals website traffic of post page engagement, laten optimaliseren.

Het mooie hiervan is, dat wanneer jij de pixel geïnstalleerd hebt en Facebook weet ook wat een conversie is, zij weten welke mensen het beste converteren en zullen dan de beste bezoekers voor jouw advertentie gaan uitzoeken.

5. Resultaten!

Waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt, als jij de Facebook pixel niet hebt geïnstalleerd dan zal je altijd blijven aanmodderen. Je targeting is middelmatig, het tracken en meten van je resultaten is eigenlijk onmogelijk en je kunt niet optimaliseren voor het gewenste resultaat wat jij wilt.

En dat is geen goede zaak! Je wilt namelijk succes behalen en zonder de pixel wordt di heel erg moeilijk.

Zorg dat je de Facebook pixel onder de knie krijgt.

Ik weet dat voor velen de Facebook pixel nog een groot mysterie is, of je gebruikt hem wel al maar je wilt het gebruik ervan naar een volgend niveau brengen. Zoals je in het artikel leest, zijn de mogelijkheden ongekend.

Als jij meer wilt weten over hoe jij Facebook succesvol kunt inzetten voor jouw bedrijf, dan kun je ook een gratis strategie sessie met mij aanvragen om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Je kunt hier een gratis strategie sessie aanvragen<<

Heb jij moeilijkheden met de Facebook pixel? Welke problemen heb je?

Laat het mij in een comment hieronder weten!

Reacties

reacties

By |2017-05-28T11:15:29+00:00februari 17th, 2017|Categories: Facebook, Online Marketing|Tags: , , |0 Comments